Variable Valve Timing and Electronic
Control (VTEC)
Vtec is een mechanisme voor variabele
kleptiming.
Waarom? waarvoor?
De motor zal bij lage toeren
een zuinig benzine verbruik hebben.
Maar bij hogere toeren zal meer
mengsel aangezogen kunnen worden.
Meer mensel is ook meer top
end vermogen.
Maar alleen als je het nodig
hebt.
Deze foto geeft een verklaring waarom die bougie's zo diep zietten.
Vtec is ontwikkeld voor de formule 1.
Je hebt eigenlijk een setje gewone
nokken voor als je gaat winkelen.
En een setje "hete" nokken voor
de snelweg, of een inhaalactie die mis dreigt te gaan.
De hete nokken komen pas in
actie als je boven een bepaald toerenbereik komt.
Eigelijk zijn het 2 motoren
in 1.
Met hete nokken word bedoeld
dat ze vlakker zijn.
De kleppen blijven langer open,
en gaan verder open.
Op deze foto is zijn de nokken
goed te zien.
3 nokken en 2 kleppen per inlaat/uitlaat.
Een ander voordeel van vtec is
dat wanneer de moter laag in toeren draait,
1 klep per cilinder niet actief
is.
Dit geeft een spraalvormige
cilindervulling wat de
verbranding weer verbetert.
Bij deze variant worden 2 pennen
door oliedruk verplaatst. (dual oil pressure)
Dus eigenlijk twee keer het
eerder genoemde v-tec.
Stap 1: Het lage toeren bereik (Low Rpm Curve)
Net als de gewone motor zonder v-tec
1 klep doet niets. Heuh, 12 kleppen in actie
;-(
Stap 2: Midden toeren bereik (Mid Rpm Curve)
Oliedruk duwt een pen in een as,
1 klep word bijgeschakeld, yes! 16 kleppen
in actie!
Maar nog wel op de lage toeren nokken.
Stap 3: Hoge toeren bereik (High Rpm Curve)
We blijven op het gas staan, de 16 kleppen
gaan verder open,
Oliedruk duwt een tweede pen door een as,
Onze 16 kleppen trein word verbonden met de
hete nokken,
en waarschijnlijk geeft de Pgm-fi wat meer
jeuce naar de injectors ;-))
Vtec means torque, torque makes fun!
Meer info :
http://members.lycos.nl/Geniaal/VTEC.html
http://www.leecao.com/honda/index2.html