Go Back
What the heck is v tec?

Variable Valve Timing and Electronic Control (VTEC)
 

Vtec is een mechanisme voor variabele kleptiming.
Waarom? waarvoor?
 

De motor zal bij lage toeren een zuinig benzine verbruik hebben.
Maar bij hogere toeren zal meer mengsel aangezogen kunnen worden.
Meer mensel is ook meer top end vermogen.
Maar alleen als je het nodig hebt.
 

Deze foto geeft een verklaring waarom die bougie's zo diep zietten.

Vtec is ontwikkeld voor de formule 1.

Je hebt eigenlijk een setje gewone nokken voor als je gaat winkelen.
En een setje "hete" nokken voor de snelweg, of een inhaalactie die mis dreigt te gaan.
De hete nokken komen pas in actie als je boven een bepaald toerenbereik komt.
Eigelijk zijn het 2 motoren in 1.

Met hete nokken word bedoeld dat ze vlakker zijn.
De kleppen blijven langer open, en gaan verder open.

Op deze foto is zijn de nokken goed te zien.
3 nokken en 2 kleppen per inlaat/uitlaat.

Een ander voordeel van vtec is dat wanneer de moter laag in toeren draait,
1 klep per cilinder niet actief is.
Dit geeft een spraalvormige cilindervulling wat de
verbranding weer verbetert.



3 stappen vtec

Bij deze variant worden 2 pennen door oliedruk verplaatst. (dual oil pressure)
Dus eigenlijk twee keer het eerder genoemde v-tec.

Stap 1: Het lage toeren bereik (Low Rpm Curve)
Net als de gewone motor zonder v-tec
1 klep doet niets. Heuh, 12 kleppen in actie ;-(

Stap 2: Midden toeren bereik (Mid Rpm Curve)
Oliedruk duwt een pen in een as,
1 klep word bijgeschakeld, yes! 16 kleppen in actie!
Maar nog wel op de lage toeren nokken.

Stap 3: Hoge toeren bereik (High Rpm Curve)
We blijven op het gas staan, de 16 kleppen gaan verder open,
Oliedruk duwt een tweede pen door een as,
Onze 16 kleppen trein word verbonden met de hete nokken,
en waarschijnlijk geeft de Pgm-fi wat meer jeuce naar de injectors ;-))

        Vtec means torque, torque makes fun!



Go Back
 

Meer info :
http://members.lycos.nl/Geniaal/VTEC.html
http://www.leecao.com/honda/index2.html